Parkur
Parkur
Před
koncem devatenáctého století nebylo skákání v jezdeckém světě v módě.
Prvními skokovými soutěžemi byly vlastně lovecké zkoušky. Královská
dublinská společnost připravila soutěž ve skákání do výšky i dálky v
Leinster Lawn, v Dublinu roku
Vývoj pravidel
Pravidla
se postupně vyvíjela a zprvu byla velice složitá. V Británii a v
Americe se užívaly žerdě nebo kladiny ještě podle pravidel z doby před
druhou druhou světovou válkou. Žerdě zůstávaly na vrcholu překážky a
jejich shození se trestalo. Systém komplikoval rozdíl mezi shozením
přední nebo zadní nohou. Po čase se systém doplnil a posuzování
zpřesnilo.
Po druhé světové válce se začala užívat mezinárodní
pravidla. Čas se stal důležitým samostatným faktorem a dodal závodu
napínavost. Jasná nová pravidla poskytují divákům lepší možnosti při
sledování soutěže.
Základní soutěže
Nejdůležitějsí
mezinárodní soutěží jsou podle pravidel FEI letní olympijské hry, které
se konají každé čtyři roky. V letech mezi olympiádami se každorožně
koná Světový pohár a mistrovství světa. Existují také evropské a
americké Národní poháry a řada dalších podniků, které se konají
každoročně. Prezidentův pohár získává země s nejvyšším počtem bodů z
Národních pohárů roku. Sotěže jsou odstupňovány od základního stupně,
až po velmi těžké (ZM, Z, ZL, L, S, ST, T, TT) Kromě toho existují také
zvláštní soutěže, např. mini-maxi, karetní skákání, postupka apod.
Typy překážek
Existují
dva základní typy překážek: kolmé skoky a oxery. Kolmé skoky mají za
úkol prověřit schopnost koně skákat do výšky. Oxery jsou takové
překážky, na nichž musí kůň skákat do výšky i do šířky. Jsou postaveny
tak, aby spadly, dotkne-li se jich kůň tělem.
· Kolmý skok je vertikální překážka s několika kavaletami uspořádanými jedna na druhou. Je poměrně obtížný, protože kůň má jen málo času uvědomit si výšku skoku.
· Zeď je svislá překážka vyrobená z namalovaných dřevěných kvádrů se světlějším horním okrajem. Zeď spadne, dotkne-li se jí kůň tělem a někteří koně jsou z ní vystrašení, jelikož nevidí místo doskoku.
· Dvojbradlí nebo také doublebar je vlastně oxer s dvěma kavaletami v různých výškách.
· Trojbradlí nebo také tripplebar je vlastně oxer se třemi kavaletami v různých výškách.
· Křížek je nejjednodušší překážkou a dnes už se v parkurových soutěžích téměř nevyskytuje. Kříž pomáhá koním skákat ve středu překážky.
· Kozí hřbet je vodorovná překážka, podobná trojbradlí, jenže poslední kavaleta je položena ve stejné výšce jako první, takže prostřední kavaleta je nejvýš. Tuto překážku jsem já osobně na parkuru ještě neviděla.
· Přírodní skoky jsou překážky vyrobené z přírodních materiálů jako jsou nenabarvené dřevěné tyče nebo jakási forma živého plotu. Tyto překážky jsou velmi obtížné, koně je často vyhýbají.
· Základní oxer je jeden z nejtěžších oxerů. Skládá se ze dvou stejně vysokých překážek položených těsně za sebou a zdolávají se jedním skokem.
· Vějíř se skládá ze tří kavalet, které vycházejí z jednoho sloupku a rozevírají se do tří sloupků, takže na jedné straně můžeme mluvit o kolmém skoku, zatímco na druhé kavalety tvoří trojbradlí.
· Vodní příkopy existují ve dvou typech: buďto jsou kombinované s kolmým skokem nebo oxerem, nebo širší příkopy s nízkým živým plotem před ním. Na doskoku je umístěna bílá páska, aby bylo možno posoudit, zda kůň neudělal chybu.Typy soutěží
Klasická soutěž má určitý stupeň obtížnosti. V prvním parkuru rozhodují pouze chyby, které kůň udělal a nikoli čas (kůň ale přesto nesmí překročit maximální povolený čas). Pokud zajede více jezdců parkur "čistě" (bez chyb), koná se rozeskakování. Do rozeskakování je umístěno méně překážek než do základního parkuru, ale zato mohou být až o
Dvoufázové skákání, tzv. dvoufázovka je soutěž, která nemá přímo určitý stupeň obtížnosti, ale zapisuje se např. takto: 110/120. To znamená, že v první fázi jsou překážky do
Stupňovaná obtížnost, tzv. postupka má překážky postavené od úplně malých, až do určité výšky. V této soutěži se nepoužívá klasická bodová stupnice. Zde můžete získat určitý maximální počet bodů, které se vám přičítají za zdárné překonání překážky a to většinou takto: za 1. překážku je 1 bod, za 2. 2 body atd. Tyto parkury bývají zakončeny žolíkem, což je nejvyšší skok v parkuru - představuje ho kolmý skok, který je tvořen jen jednou nebo dvěma kladinami. Zde si jezdec může vybrat...buď pojede na oxer, který je postaven vedle žolíka, a získá běžný počet bodů. Druhá možnost je zkusit štěstí a pokusit se skočit žolíka, který je za dvojnásobný počet bodů, ale zároveň při jeho shození jezdec dvojnásobný počet bodů ztratí.
Chyby a trestné body
Shození překážky - 4 trestné body
Šlápnutí do vodního příkopu - 4 trestné body
1. neposlušnost - 3 trestné body
2. neposlušnost - 6 trestných bodů
3. neposlušnost - vyloučení ze soutěže
Překročení časového limitu - 1/4 bodu / 1 vteřina
Pád koně, jezdce nebo obou - vyloučení ze soutěže
Parkurové skákání je nejen ve světě, ale i u nás velmi oblíbenou, divácky vděčnou disciplínou. Kolbiště bývají v krásném prostředí a architektonické pojetí se stále obměňuje, takže divák nachází vždy něco nového...
:-))))))))))))))))))))
(admin, 27. 10. 2008 21:12)